5
S C H I L D E R E N I S E E N P A S S I E
D E B I N K M A G A Z I N E • A P R I L 2 0 1 4
Paul
Kerrebijn
Bij een ingewikkeld product zoals ka-
lenders en boeken gaat er wel eens
wat mis”, legt Kerrebijn uit. Hij vervolgt:
“Wat ik prettig vind bij de mensen van
De Bink is hun aanspreekbaarheid. Als
er iets hersteld moet worden, zoeken we
samen naar een oplossing. Dan is het
natuurlijk prettig dat ik zo maar even bin-
nen kan lopen. In zulke gevallen heb ik
niks aan een drukker die in Spanje zit!”
Verbeelden
Kerrebijn begon als 17-jarige met het
schilderen van portretten van voorbij-
gangers op het Lange Voorhout in Den
Haag. Eén van die voorbijgangers, eige-
naar van een baggerbedrijf, vroeg hem
om zijn schepen te tekenen. Het was
het begin van een lange reeks verbeel-
dingen van de industriële wereld. Daar-
naast bleef hij portretten van (vooral)
beroemdheden maken, die anno 2014
de wanden sieren van overheidsgebou-
wen, musea, bedrijven, studio’s en par-
ticulieren.
Al zeventien jaar op rij drukt De Bink
‘The Art of Enterprise’, een kalender
die Kerrebijn in eigen beheer uitgeeft.
De kalender wordt gekocht door onder
andere scheepswerven, oliemaatschap-
pijen en Rotterdamse havenbedrijven.
Een tweede gezamenlijk project zijn de
jubileumboeken voor bedrijven en or-
ganisaties die Kerrebijn vormgeeft en
illustreert. Een recent voorbeeld hiervan
is het boek ‘Stront aan de knikker’, een
uitgave ter gelegenheid van het 50-jarig
jubileum van een rioleringsbedrijf. Het
bijstellen van de uitbundige kleuren,
kenmerkend voor zijn stijl, luistert nauw.
Kerrebijn: “Mijn stijl is heel herkenbaar
en ik weet dat ik de neiging heb om te
overdrijven. In sommige gevallen is het
nodig om kleuren bij te stellen. Dit gaat
altijd goed omdat ze bij De Bink exact
weten wat ik bedoel met een kleur.”
Vinger aan de pols
Behalve de kwaliteit is Kerrebijn te spre-
ken over wat hij noemt “de beheerste
logistiek” bij De Bink. Hij bedoelt daar-
mee dat hij goed op de hoogte wordt